محمد حماقي يتحدث عن جدل أغنية بحرية: تهنيجة طبيعية
كشف الفنان محمد حماقي كواليس تعاونه مع الفنانة شيرين في أغنية "بحرية"، والجدل الذي صاحب الأغنية، مؤكدًا أن فكرة الديو كانت مؤجلة منذ سنوات طويلة بسبب صداقتهما الممتدة حتى من قبل دخولهما المجال الفنى.
وأكد حماقي أنه لم ينزعج من حالة الجدل التي صاحبت الأغنية، قائلا في تصريحات لـ ET بالعربي:"ما قلقتش خالص من التهنيجة اللي حصلت، لأن لو من أول دقيقة الناس عارفينها يبقى أنا مقدمتش حاجة جديدة.. التهنيجة دي بتيجي لما بتسمعي حاجة إنتِ مش متوقعة تسمعيها".
وعن علاقته بشرين عبد الوهاب أضاف حماقي:"أنا وشيرين صحاب من زمان أوي أوي، من قبل ما نبتدى إحنا الاتنين، وكل ما كنا بنتقابل نقول عيب علينا إن إحنا لحد دلوقتى لسه ما غنيناش مع بعض. ولما جت الفرصة الحمد لله فى أغنية تنفع إن إحنا الاتنين نغنيها، عملناها، والحمد لله محققة نجاح كبير".
وأكد حماقي أن "بحرية" كانت من ضمن اختياراته منذ البداية قبل أن تسمعها شيرين وتتحمس لها، قائلا:"أغنية بحرية من البداية كانت أغنية عاجباني وأنا كنت مختارها، وبعدين أنا وتوما اتكلمنا مع شيرين. هى كانت رايحة لتوما تشتغل أغنية تانية، ولما سمعت الأغنية عجبتها الفكرة جدًا، وهى كانت أصلًا متحمسة كده كده إن إحنا نغني مع بعض".
وتابع:"أنا بحب قوى فكرة الديو اللى يبقى ديو بجد، يعنى بحرية هو حوار بين راجل وست، مش أغنية عادية، وغنيناها إحنا الاتنين مع بعض، مع إنها كانت ممكن يغنيها شخص واحد".
علق الملحن عزيز الشافعي على الانتقادات التي تعرض لها بعد طرح أغنية «بحرية» التي قدمها بالتعاون مع محمد حماقي وشيرين عبد الوهاب في أحدث ديو غنائي لهما، مؤكدًا أن الهجوم تجاوز حدود النقد الفني ووصل إلى الإهانة والتطاول.
وقال عزيز الشافعي في تعليق على المتابعين له بعد نشره مقطع فيديو تحدث فيه عن الهجوم الذي تعرض له عبر إنستجرام : «طبيعي ناس تحب أي أغنية أو تكرهها، لكن مش الطبيعي أبدًا التطاول والإهانة والشتيمة لمجرد إن غنوة معجبتكش، يمكن تعجب غيرك، والأذية دي مؤلمة».
وأضاف: «أتعرض لهجوم على كل أغنية جديدة مع شيرين عبد الوهاب من 3 أسابيع تقريبًا، والهجوم على شخص بعينه في كل أغنية بينزلها هو هجوم ممنهج وواضح واتكرر كتير ومالوش علاقة خالص برأي الجمهور».
وتابع: «من إمتى لما مبتحبش غنوة بتهاجم الصانع؟ لكن للأسف ساعات الهجوم الممنهج ده بيجذب ناس وراه».